نسیم پلاس




هشت عنصر برجسته در برگزاری جشنواره موفق

هشت عنصر برجسته در برگزاری جشنواره موفق



  • ارسال شده در تاریخ : ۲۴ دی ۱۳۹۳

هر ساله جشنواره‌های بسیار متعددی با طرح‌ریزی رویدادهای شگفت‌انگیز، سعی در ساطع کردن پرتوهای منحصر به فردی از فرهنگ خود را دارند. بنابراین هر جشنواره مستلزم برنامه‌ریزی خاص خود می‌باشد. هر چند برخی از جنبه‌های این برنامه‌ریزی در همه ی جشنواره‌ها مشترک است. ما در این جستار قصد داریم به هفت عنصر اصلی در برگزاری یک جشنواره ی موفق بپردازیم .


عنصر اول: انتخاب دامنه یا محدوده ی جشنواره


انتخاب دامنه یا محدوده جشنواره اولین گام مهم در چگونگی برگزاری جشنواره به حساب می‌آید. برای درک بهتر مفهوم دامنه سوالاتی از این قبیل مطرح می‌شود:

- جشنواره داخلی ست یا بین‌المللی؟

- نحوه ی تامین منابع مالی جشنواره چگونه است؟ (بیشتر بودجه ی جشنواره‌ها شامل ترکیبی از سرمایه اولیه، کمک مالی و جذب سرمایه هستند و درصد هر کدام بستگی به ساختار جشنواره شما دارد.)

- جشنواره دارای چه ابعادی است؟ و چه تعداد نفراتی می‌خواهند در آن شرکت کنند؟

- اخذ چه مجوزهایی برای برپایی جشنواره نیاز است؟ (بسته به قوانین و مقررات شهری با مقامات محلی و انتظامی ملاقات نموده و دیدگاه‌های خود را در میان بگذارید. بدون این هماهنگی‌ها جشنواره شما هرگز اتفاق نخواهد افتاد.)

- انتخاب محل برگزاری با توجه به موضوع و نوع مخاطب؟ (در نظر گرفتن امکانات رفاهی محل مانند: سرویس‌های بهداشتی، جای پارک مناسب و.......... )

- جشنواره قرار است چند ساله برگزار شود؟ (اگر در اندیشه ی توسعه و سودآوری جشنواره ی خود هستید حتما یک طرح پنج ساله را که شامل فرصت رشد و کسب تجربه است را تهیه کنید چرا که اکثر جشنواره‌ها در بلند مدت سودآور هستند.)


عنصر دوم: انتخاب ساختار


مقصود از انتخاب ساختار، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مراحل مختلف برگزاری جشنواره توسط خودتان و یا توسط شرکت‌های برگزارکننده می‌باشد. این امر اهمیت ویژه‌ای در میزان کیفیت برگزاری جشنواره‌ها دارد. هر چند سپردن کامل تمام مسئولیت‌ها به شرکت‌های برگزارکننده هزینه ی بالایی را در بر خواهد داشت اما اطمینان و آرامش خاطر ارمغان آن خواهد بود. اگر هزینه ی کافی برای این کار ندارید بخشی از مسئولیت‌ها را به این شرکت‌ها واگذار نمایید. (بعنوان نمونه: بخش عکاسی و فیلمبرداری، تبلیغات... )


عنصر سوم: انتخاب تیم


در انتخاب تیم کاری، علاوه بر تعداد نفرات، کارایی و اثر بخش بودن افراد تیم بسیار مهم است چرا که انتخاب افرادی با انگیزه و مهارت لازم مسئولیت‌های محوله را به بهترین شکل اجرایی می‌کند.


عنصر چهارم: انتخاب شرکا


در برگزاری مراحل مختلف جشنواره نیاز به همکاری و مشارکت شرکت‌های دیگر برای بخش هایی چون: راه اندازی وب سایت، ساخت برنامه های نرم افزاری، فیلمبرداری ، نورپردازی و صدابرداری و تبلیغات (مثل: تهیه پوستر، تیزر) می باشد.


عنصر پنجم: انتخاب شرکت کنندگان


بیشتر فستیوال‌ها یا جشنواره‌ها بسته به نوع شان (علمی، هنری، خیریه و مذهبی) معمولا به چهار گونه برگزار می شوند: شکل اول، از طریق فروش بلیط برای عموم می‌باشد که بدین طریق بخشی از منابع مالی تأمین می‌شود. شکل دوم، بصورت رایگان برای عموم برگزار می‌شود و شکل سوم، بصورت خصوصی و با تعداد افراد محدود و مشخص برگزار می‌شود. این سه شکل از برگزاری جشنواره که ذکر شد حضور افرادی به عنوان خریدار یا بیننده را در خود جای داده است. و اما شکل چهارم یا شکل آخر از برگزاری فستیوال، بصورت فراخوان از طریق وب سایت جشنواره می‌باشد بدین صورت که شرکت کنندگان مرتبط به این نوع جشنواره که همان هنرمندان و یا فروشندگان هستند آثار و نمونه کارهای خود را برای وب سایت فوق ارسال می‌کنند این آثار مورد بازبینی و ارزیابی مدیران جشنواره قرار می‌گیرد و از واجدین شرایط دعوت به حضور و شرکت صورت می‌گیرد.


عنصر ششم: انتخاب گروه عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای


مهمترین دستاورد چنین انتخابی پی بردن به نقاط ضعف و قوت کار گروه در برگزاری جشنواره می‌باشد. ثبت و ضبط تمام مراحل جشنواره به عنوان مجموعه‌ای ارزشمند برای معرفی تخصص و مهارت شما به مشتریان و مخاطبان تلقی می‌شود.


عنصر هفتم: اطلاع رسانی و تبلیغات


اطلاع رسانی دقیق و به موقع مهمترین اقدام در برگزاری هر رویداد است. قطعا برای دستیابی به این موفقیت نباید از انجام تبلیغات در انواع شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و بیلبوردها... غافل بود خصوصا اگر یک رویداد عمومی با فروش بلیط را پیش رو داشته باشید باید مخاطبان خود را با اطلاع رسانی گسترده ترغیب و تشویق نمایید.


عنصر هشتم: داشتن برنامه ی بلند مدت


در سایه ی برنامه ی بلند مدت است که هر کسب و کاری می‌تواند به سودآوری بالایی نائل شود. با این وجود، برگزاری جشنواره‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. با فاکتورهایی چون: مهارت، سخت کوشی، بینش مدیریتی و نهایتا برنامه ریزی دقیق و درست در بلند مدت (حداقل 5 ساله) موفقیت‌های فوق العاده و قابل توجهی از آنِ مجریان جشنواره‌ها خواهد بود.