نسیم پلاس




نقش سخنران در برگزاری همایش

نقش سخنران در برگزاری همایش



  • ارسال شده در تاریخ : ۲۰ دی ۱۴۰۰

یکی از مهمترین بخش های برگزاری همایش ها و سمینارها، سخنرانان آن مراسم هستند. سخنرانی در همایش نیازمند داشتن تخصص، تجربه، فن بیان و تسلط بر موضوع همایش است. موارد زیادی در اینکه برگزاری یک همایش موفق ارزیابی شوند، دخیل هستند، اما شاید به جرأت بتوان گفت، سخنران بعنوان اصلی ترین و تاثیرگذارترین بخش همایش یا سمینار، می باشد.

به این جهت انتخاب و ارزیابی سخنران همایش در موفقیت مراسم بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، قصد داریم در مورد عواملی که سخنران برای راضی نگهداشتن مخاطب و موفقیت در آن، باید رعایت کند، صحبت کنیم.

صدای سخنران همایش 

همانطور که لباس و طراحی اسلایدهای سخنرانی نشانگر ویژگی های سخنران هستند، صدای سخنران همایش نیز می تواند در برداشت مردم از موفق بودن برگزاری همایش و عملکرد کلی آن تأثیر بگذارد. در برگزاری همایش ها و برگزاری سمینارها، صدای سخنران و بیان او، بخشی از بسته ارائه است.

صدایی که خیلی واضح نباشد می‌تواند تجربه‌ای دردناک را برای شنوندگان و مدعوین همایش شما ایجاد کند. متأسفانه، غنا و ماهیت قوی محتوای همایش ممکن است تحت تاثیر صدای سخنرانی قرار بگیرد که حاضرین با آن ارتباط برقرار نکردند و علاقه ای به شنیدن آن ندارند.

حتی یک سخنران همایش برای هر چه موفق تر برگزار کردن همایش در کنار نوع صدا می بایست بر روی محتوای ارائه خود تسلط داشته باشد. بعنوان مثال: اگر متن هیجان انگیزی را می خواند، سرعت صدای خود را افزایش دهید و صدای خود را بالاتر ببرد. سرعت آن را کم کند و برای قسمت های غم انگیز آن را یک یا دو اکتاو پایین بیاورد. وقتی می‌خواهد روی یک پیام کلیدی تأکید کند، بین کلمات فاصله بگذارد و اهمیت هر یک را مشخص کند.

برای تسلط بر سخنرانی همایش وقت بگذارد و اخلاق حرفه ای داشته باشد

لبخند. یک سخنران در یک همایش موفق، وقتی صحبت می کند لبخند می زند تا سفیدهای مرواریدی فوراً به صدای او و چهره کلی و اعتماد به نفس او شخصیت ببخشند. درجه ای که سخنران همایش صحبت می کند به خلق و خوی او بستگی دارد و حالات چهره سخنران، حالت او را تعیین می کند.

یک چهره خشک و بدون بیان منجر به عدم موفقیت در برگزاری همایش خواهد شد. برعکس، انرژی حاصل از لبخند در کلام یک سخنران همایش که جاری می شود، مخاطبان را جذب می کند و بر آنها تاثیرگذار خواهد بود. این کار موجب برگزاری یک همایش موفق خواهد شد.



از صرف خواندن متن اجتناب کند

حتما محتوای خود را با تمرکز بر مخاطب همایش آماده و ارائه کند. به این شکل که مخاطب همایش دائماً مشتاق به دنبال کردن اسلایدها و صحبت های سخنران همایش باشند. برای این کار سخنران همایش باید برای ارائه خود یک استراتژی داشته باشد.

به عنوان نمونه: اسلایدهایی بسازد که هر کدام با یک تصویر یا گرافیک با وضوح بالا و چشم نواز و فقط چند کلمه پر شده است. کلمات یا بهتر است بگوییم تصویر بدون هیچ کلمه ای در اسلاید به عنوان یک محرک عمل می کند و آنچه را که سخنران همایش قصد دارد درباره آن بحث کند را به او یادآوری می کند.اگر قصد دارد در مورد فراز و نشیب های بازار سهام بحث کند، تصویری از الاکلنگ را در نظر بگیرد، سپس وارد داستان خود شود. این یک تجربه به یاد ماندنی را برای مخاطبان ایجاد می کند.

در نهایت، و مهمتر از همه، سخنران همایش باید محتوای خود را به اندازه کافی بشناسد تا در صورتیکه ابزارهای فناوری از دسترس خارج شدند، بتواند به کار خود ادامه دهد. این نکته را همیشه به خاطر بسپارید: هرگز ابزاری وجود نخواهد داشت که فناوری بتواند ارائه شما را پویاتر، جالب‌تر یا جذاب‌تر از شخص شما انجام دهد.

برای برگزاری همایش موفق، پارامترهای زیادی وجود دارد که می بایست در همه آنها تخصص داشت. از طرفی مجموعه های غیر تخصصی به تنهایی نمی توانند اقدام به برگزاری موفق یک همایش یا سمینار نمایند.

نسیم سبز، به عنوان یک مجموعه متخصص، با سابقه و تجربه فراوان در برگزاری همایش ها و سمینارها، آمادگی خود را برای ارائه مشاوره و برگزاری موفق همایش های شما اعلام می نماید.

برای مشاهده، نمونه همایش های برگزار شده و سمینارها و ... توسط مجموعه سبز، بر روی این لینک، کلیک بفرمایید.