نسیم پلاس




معرفی تالار وحدت و امکانات منحصر بفرد آن

معرفی تالار وحدت و امکانات منحصر بفرد آن



  • ارسال شده در تاریخ : ۱۳ آذر ۱۳۹۶

یکی از مواردی که به برگزاری هرچه بهتر یک رویداد، همایش، سمینار و کنسرت کمک قابل توجهی می‌کند، سالن نمایش و امکانات آن است. با توجه به اینکه برگزاری رویدادهای مختلف، نیازمند استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته است، لذا کیفیت یک سالن همایش و امکان استفاده از قابلیت‌های آن، سبب می‌شود شکل و نحوه برگزاری مراسم از نظر استفاده از تجهیزاتی همچون سِن صحنه، نورپردازی سالن، بلندگوهای مختلف و... با کیفیت مطلوبی ارائه شود. در این مطلب سعی داریم شما را با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا کرده و ضمن آن، به معرفی یکی از بزرگترین سالن‌های اجرا در ایران، یعنی تالار وحدت بپردازیم.



تالار وحدت که تا پیش از انقلاب اسلامی ایران به آن تالار رودکی اطلاق می‌شد کارکردی چند منظوره برای اجرای باله، اُپرا و کنسرت‌های موسیقی ایرانی و اروپایی داشت. ساختمان بنیاد رودکی بعد از انقلاب شامل دو تالار شد. تالار بزرگتر را به تالار وحدت و تالار کوچکتر را به تالار رودکی تغییر نام دادند که بیشتر کنسرت‌های موسیقی و نمایش‌های تئاتر در آن‌ها اجرا می‌شد. گفتنی است طراحی و ساخت این تالار منتصب به اوژن آفتاندلیانس بر اساس مدل اپرا هال وین است. تالار وحدت به واقع از مجهزترین و بزرگترین تالارهای اجرای اپرا، موسیقی و تئاتر در ایران است. شروع ساخت این تالار در سال 1336 و افتتاح آن در سال 1346 صورت گرفت.




مشخصات تالار وحدت


زیر بنای تالار وحدت نزدیک به 15700 مترمربع و در 7 طبقه که شامل یک سالن همکف و سه طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است که در مجموع گنجایش 740 تماشاگر دارد. این ساختمان نیز دارای دو زیر زمین به مساحت 21000 مترمربع می‌باشد که محل قرارگیری الکتروموتورهای صحنه و ماگنت‌های نور و پاورهای مربوطه است. اما موضوعی که تالار وحدت را از تمامی سالن‌های همایش در کشور متمایز نموده، استیج بسیار خاص این سالن می‌باشد.در سالن اصلی تالار وحدت ما شاهد طبقه ی همکف و 3 طبقه بالکن 20 کابینه در ضلع شرقی و غربی برای استقرار تماشاچیان هستیم، گچ بری این بالکن‌ها به سبک کنگره‌های هخامنشی هستند. چهار در ورودی در قسمت‌های مختلف سالن برای ورود و خروج افراد تعبیه شده است. از زیبایی‌های خاص سالن اصلی تالار وحدت سقف محدب لانه زنبوری آن است که با لوستر مدور بسیار بزرگی از کریستال با قطر هفت متر خودنمایی می‌کند. در ادامه به شرح مختصری از این صحنه ی منحصر به فرد خواهیم پرداخت.




صحنه در تالار وحدت


صحنه ی اصلی تالار وحدت دارای سه بخش متحرک با ابعاد مختلف می‌باشد که در سه طبقه به سمت عرض و ارتفاع حرکت می‌کند. یکی از بخش‌های اصلی این سن با ابعاد بسیار بزرگش قابلیت این را دارد که یک گروه ارکسترال با تجهیزات کامل را در خود جای دهد و در زمان کوتاهی امکان محو و ظاهر شدن آن را فراهم کند و همینطور شخص یا شیئی را از ارتفاع به وسط صحنه بیاورد یا از زیر سن آشکار کند. سن این گروه ارکسترال می‌تواند بیشتر از 2 متر به عمق زمین منتقل شود. همچنین یک صحنه ی گردان پشت سن اصلی قرار دارد که شکوه و اعتبار طراحی چنین تالاری را بسیار برجسته نموده است.




سیستم نورپردازی


سيستم نور تالار وحدت ساخت شركت ADB بلژیک و تحت ليسانس آلمان است. مدارهای نور تالار وحدت جهت ساپورت منابع نورپردازی شامل مواردی همچون کوپل، کابین، رینه راست و چپ، بروکه، تورم ها، فرزاتس، فرزاتس گالری، فرزاتس گالری عقب چپ و راست، پل‌های نوری، گالری عقب پروژکسیون  است.

ميز نور تالار وحدت از نوع SDB tenor و حافظه دیجیتال و مسترتایمر و فلاش و مونیتور مربوطه است که در کنار تمام سیستم گذشته نورپردازی از آغاز افتتاح تاکنون و در اتاق فرمان در انتهای سالن همکف تماشاگران قرار دارد.


سیستم صوتی


تالار وحدت دارای حرفه‌ای‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم صوتی موجود در دنیاست که با بیشترین تنوع میکروفون‌ها و یکنواختی در طنین صدا همراه است. در مورد سخنرانی‌ها و همایش‌های بین‌المللی، دستگاه الکترو اکوستیکی تعبیه شده بر روی 6 فرکانس مختلف کار می‌کند که 1 فرکانس ورودی آن همان زبان اصلی و 5 فرکانس خروجی آن همان زبان‌های ترجمه شده است.




سیستم تصویری


یکی دیگر از ویژگی‌های این تالار، امکان فیلمبرداری با سه دوربین و سوئیچ هم زمان تصاویر و پخش از بک صحنه انتهای سن گردان است. پخش تصاویر، هم روی پرده سیکلوی متحرک با قابلیت جابه‌جایی از میله ی 1 تا 10، که همان پرده ی سینماست، صورت می‌گیرد و هم روی پرده ی نمایش انتهایی که اکثر اوقات روی میله ی 10 نصب است. هر دوی این پرده‌ها آهنی ضد حریق و کاملا آکوستیک هستند.

شاخص ترین میزبانی‌ها در اجرای برنامه‌های ملی و بین المللی با حضور نوابغ و مشاهیر تئاتر و موسیقی همواره از آنِ مجموعه تالار وحدت بوده است. این مجموعه از مجلل‌ترین تالارهای کشور به منظور برپایی برنامه‌ها، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌های گوناگون است.


در مورد تالار رودکی


شروع ساخت و افتتاح تالار رودکی همزمان با تالار وحدت بود مجموع گنجایش این تالار 200 نفر است سالن اصلی آن در طبقه سوم می‌باشد که دارای سن ثابت است که فقط برای تمرین ارکستر و اجرای گروه‌های موسیقی طراحی شده است و نیز گروه‌های کر و ارکسترال در انتهای صحنه قرار دارند. تالار رودکی میزبانی کنسرت گروه‌های موسیقی سنتی، کلاسیک، معاصر، مدرن، تلفیقی، رسیتال‌های پیانو، ویولن، فلوت، گیتارکلاسیک، ارکستر مجلسی، کر فیلارمونیک و کنسرت همنوازان و بسیاری برنامه‌های موسیقایی دیگر را در کارنامه ی پر افتخار خود ثبت نموده است.



تالار رودکی تجهیز به سیستم‌های نور، تصویر و صوت پیشرفته می‌باشد که امکان ضبط همزمان برنامه‌ها را برای گروه‌های اجرایی فراهم می‌کند. بسیاری از اساتید و پیشکسوتان موسیقی کشورمان خاطرات بی تکرار هنر خود را در این تالار به طنین انداخته اند و در یادها جاودان نموده اند.

 با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که از تالار وحدت بیان شد، پر واضح است که وجود چنین سالن‌هایی برای برگزاری باکیفیت همایش‌ها و رویدادهای مختلف، می‌تواند سهم بزرگی در برگزاری مناسب آن داشته باشد. شرکت نسیم سبز تصویر با پشتوانه بیش از 21 سال سابقه به عنوان جامع ترین کانون تبلیغاتی کشور در زمینه برگزاری رویداد، سمینار، همایش و... این افتخار را دارد تا با شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف همکاری داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تماس با ما لطفا کلیک کنید.