نسیم پلاس




راهکارهای افزایش بهره وری و انگیزه کارمندان

راهکارهای افزایش بهره وری و انگیزه کارمندان



  • ارسال شده در تاریخ : ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

بطور کلی کارمند کسی است که به ازای انجام کار فکری در دستگاهی اداری، حقوق دریافت می‌کند و بناست که به طور دراز مدت اشتغال داشته باشد. کارمندان به دو بخش کارمندان دولتی و کارمندان خصوصی تقسیم می‌شوند. ویژگی‌های خاص کارمندان، کارمندان بخش خصوصی را از کارمندان بخش دولتی و این دو قشر را از طبقهٔ کارگر جدا می‌کند. وضعیت مادی کارمندان و منزلت اجتماعی آنان (هم دولتی و هم خصوصی) با تحولات اقتصادی و اجتماعی نوسان دارد.

این یک واقعیت است که برخی افراد نسبت به دیگران تلاش بیشتری می کنند. در محیط های کاری نیز برخی از کارمندان عملکرد بهتر و تاثیرگذارتری نسبت به سایر همکاران خود دارند اما اگر تشویق و حمایت نشوند ممکن است در دراز مدت دچار روزمرگی و کسالت شوند و انگیزه خود را از دست بدهند و در نتیجه میزان کارایی و بهره وری آنان کاهش یابد.

مدیران موفق همواره تلاش می کنند با توجه و تشویق کارکنان با نشاط و با انگیزه مسیر رشد و شکوفایی مجموعه ی تحت مدیریتشان را هموار کنند.به همین منظور در این مطلب چند راهکار مناسب برای افزایش توانایی و انگیزه کارمندان را بیان کرده ایم.

از ایده های جدید حمایت کنید.

وقتی کارمندان با یک پیشنهاد یا یک راه حل برای رفع یک مشکل به سراغ شما می آیند، به این اعتقاد دارند که پیشنهادشان برای بهبود شرکت می باشد؛ این علامتی است که نشان می دهد آنها اهمیت می دهند. از ایده های جدید حمایت کنید و به آن فرد شانس این را بدهید که به طور مستقل بر روی آن کار کند. این یعنی انگیزش؛ چه آن کار به نتیجه برسد یا نرسد.

هر کارمند را صاحب اختیار کنید.

تک تک کارمندان به نحوی با خط پایانی (مشتریان) در ارتباط هستند یا بر روی آنها تاثیر می گذارند. دادن اختیار به آنها برای پیشرفت در وظایفشان، باعث خلق احساس مالکیت در آنها می شود و همین امر باعث می شود که کارمندان انتظارات را برآورده کنند و حتی از آنها فراتر بروند.

اجازه ندهید که کارمندان احساس خستگی کنند یا کسل شوند.

در زمان های مهم جشن بگیرید. می توانید به مناسبت تولد کارمندان یا مناسبتهای شخصی آنها، سالگرد افتتاح شرکت و حتی موفقیت های شرکت جشن بگیرید. این کار هرگز تکراری و قدیمی نمی شود.

از موفقیت های کارمندان قدردانی کنید.

هر کسی می خواهد به نحوی شناخته و دیده شود. قدردانی که از جانب یک مدیر بالادستی یا مدیر شرکت انجام می شود، بیشتر از چیزی که شما فکر می کنید برای کارمندان ارزش دارد. هر کسی با دیگران تفاوت دارد. تعریف و تشویق از ویژگیهای شخصیتی افراد، باعث خلق فرهنگی پویا و متنوع می شود.

گوش کنید.

این شاید آسان ترین کاری است که می توانید برای یک کارمند انجام دهید؛ همچنین می تواند سخت ترین باشد! هر روز زمانی را فراهم کنید تا به هر موردی (از نگرانی ها تا پیشنهاد ها) گوش دهید. این کار نه تنها کارمندان را شاد می کند، بلکه برای شما بینش و بصیرتی عمیق از افراد فراهم می کند.

نقش کارمندان را تعریف کنید.

کارمندان باید فرصت این را داشته باشند تا به رده های بالاتر برسند و جایگاه خود را درون سازمانی که در آن کار می کنند، بهبود دهند. در غیر اینصورت احتمال آن بیشتر می شود که آنجا را ترک کنند و جایی دیگر کار کنند. اما در هر سطحی که کار می کنند، باید تعریف خوب و کاملی از شغل خود و درک درستی از نقش خود داشته باشند. در اینصورت آنها هدفمند به کار خود ادامه می دهند. کارمندان شرکت نیاز دارند بدانند که نقش آنها چطور بر روی کل اهداف سازمان تاثیر می گذارد و آنها کجای این تصویر بزرگ قرار دارند.

کارمندان را به یک رقابت سالم و دوستانه تشویق کنید.

یک محیط رقابتی، محیطی اثر بخش خواهد بود. تشویق افراد به شرکت در رقابت ها و چالشها باعث همراهی و وفاداری بیشتر آنها می شود.

اهدافی خلق کنید که بتوان به آنها دست پیدا کرد.

تعیین اهداف، بسیار مهم است، اما باید مطمئن شوید که آنها خیلی بلند و دور از دسترس نباشند و در ارزیابی های پایان سال، قابل دسترس باشند.

انتظارات خود را واضح و روشن کنید.

خواسته ها و انتظارات خود را طوری تعیین نکنید که افراد گیج شوند. انتظاراتی روشن، تعیین کنید تا بتوانید برای نتایجی خاص برنامه ریزی کنید.

افراد را به یادگیری مهارتهای جدید و خلاقیت تشویق کنید.

یک محیط خلاق، محیطی در حال رشد و موفق خواهد بود. افراد را به خلاق بودن و دادن ایده های جدید تشویق کنید و پیشرفت شرکت خود را مشاهده کنید. فرصتی را فراهم کنید تا همه، مهارت های جدید را یاد بگیرند و یا مهارت های قبلی خود را مرور کنند.

کارمندان را در تصمیم گیری سهیم کنید.

تصمیمات بزرگ کاری، همیشه در اتاق مدیریت و توسط هیات مدیره گرفته می شود، اما این به این معنی نیست که کارمندان در این روند دخالتی نداشته باشند و کنار گذاشته شوند. مقصود از مشارکت کارکنان، انواع روشها و فعالیت هایی است که در زمینه مشارکت اعضای سازمان انجام می گیرد. این امر نوعی فرایند مشارکتی است که هدف آن تشویق و ترغیب کارکنان و اعضای سازمان به دادن تعهد و مشارکت هر چه بیشتر در امر موفقیت سازمان است. پایه و اساس این اندیشه بر این منطق است که کارکنان در فرایند تصمیماتی که بر سرنوشت آنان اثر می‌گذارد، مشارکت کنند و در کار اداری و سازمانی از آزادی عمل بیشتری برخوردار شوند و در نهایت باعث افزایش بازدهی، تولید و بهره وری در سازمان شوند.

درگیر کردن کارمندان در روندهای تصمیم گیری می تواند همچنین به تشخیص استعدادهای مدیریتی کمک کند و این استعدادیابی در آینده به سازمان کمک خواهد کرد. همینطور مدیران رده های بالایی سازمان زمان بیشتری می یابند تا بر روی وظایف خود تمرکز کنند.

برگزاری جشن روز کارمند را فراموش نکنید

همه ساله در هفته دولت روز ۴ شهریور روز کارمند است .بسیاری از سازما نها ، ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی در این روز جشن باشکوهی برگزار و از زحمات این قشر پرتلاش و سختکوش قدردانی می کنند.همچنین از کارمندان نمونه به نمایندگی از خیل عظیم کارمندان تجلیل می شود.

برگزاری این جشن ها به بهانه های مختلف در نشاط روحی و کارآمدی همه ی کارکنان نقش بسزایی دارد.

در این راستا کانون تبلیغاتی نسیم سبز تصویر با سابقه ی برگزاری بیش از 900 جشن سازمانی برای شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی می تواند یاری رسان شما باشد.

از آنها بپرسید که خارج از فضای کار چه چیزی می خواهند؟

این را بدانید اگر یک مدیر رده بالا یا مدیر عامل تمایل داشته باشد که اهداف افراد را بداند، کارمندان احساس بهتری نسبت به شغل خود خواهند داشت. اهمیت دادن به خواسته ها و اهداف کارمندان سبب می شود که آنها احساس کنند که درک می شوند.